Утилізація старих авто в Україні: сучасні реалії

Утилізація старих авто в Україні: сучасні реалії

В травні цього року Президент доручив врегулювати ввезення в Україну авто з іноземними номерами (так званих «пересічників). За статистикою, в Україні близько 50 тисяч нерозмитнених машин, за неофіційними даними – один-півтора мільйона. А це – часто старезні автівки: нині в Україні 27% автомобілів старше 30 років та 47% - від 10 до 30. Чим старіше авто, тим більше шкоди навколишньому середовищу воно приносить: в ґрунт потрапляє свинець, машинне масло, залишки іржі та паливних речовин. Тепер на законодавчому рівні більше не можна ввозити в країну автівки, вироблені до 2010 року.

Але що робити з тими машинами, які вже тут?

Державна фіскальна служба запропонувала утилізувати непотрібні автомобілі, а саме:
• старі автомобілі (вироблені до 2010 року);
• авто, конфісковані за порушення митних норм;
• непридатні до експлуатації;
• невідповідні екологічним нормам;
• конфісковані машини, які не вдається продати.
Проект постанови передбачає, що перед утилізацією МВС мусить перевірити авто по базах даних на предмет викрадення або підробки номерів. За 15 днів до відправки машини на утилізацію, фіскали зобов’язані повідомити володаря авто про можливість розмитнити та забрати чотириколісного друга, або заплатити штраф та вивезти з країни. Підприємства, які займаються утилізацією, проведуть технічну експертизу автівки. Деталі, придатні до застосування, будуть продані, а інші – відправлені на металобрухт. Це буде зроблено за кошт країни. Держбюджету це не буде нічого коштувати: продаж деталей окупить витрати.
На жаль, поки що Закон України «Про утилізацію транспортних засобів» фактично не діє, оскільки громадяни та підприємства практично не користуються послугами суб’єктів господарювання, які здійснюють утилізацію старих автомобілів або тих, які втрапили в серйозні ДТП. Непотрібні машини частіше продають по запчастинам, щось здають на металолом, безнадійні та старі – кидають іржавіти у дворах, а з шин майструють клумби та облаштовують дитячі майданчики. Деякі навіть просто спалюють свої авто, як от лідер суспільної організації «Авто Євро Сила» Олег Ярошевич.

Міжнародний досвід з утилізації авто

На відміну від України, ця практика успішно діє по всьому світу. У США – утилізація зношених транспортних засобів є бізнесом з оборотом понад вісім мільярдів доларів на рік!
У Франції, якщо громадянин не здасть автомобіль на утилізацію після завершення строку експлуатації, йому загрожує штраф 75 тисяч євро або 2 роки в’язниці, а утилізація – безкоштовна.
В Італії власник просто викликає евакуатор і заробляє на цьому пару сотень євро.
У Нiмеччинi з 1997 року всі автовиробники та імпортери зобов'язані приймати назад вироблені чи завезені ними транспортні засоби для утилізації безкоштовно.
Світові авто концерни виплачують премії: в обмін на стару автівку можна купити нову з доплатою. Шкода, що поки що в Україні компенсації за утилізацію чотириколісного друга не передбачені.